Dementie
Dementie is een verzamelnaam voor meer dan 50 ziekten, waarbij de hersenen informatie niet meer goed kunnen verwerken en waar vergeetachtigheid optreed. Deze ziekte leidt tot achteruitgang van het verstandelijke. De bekendste is de ziekte van Alzheimer. Mensen met dementie hebben een combinatie van symptomen, bijvoorbeeld geheugenverlies en veranderend gedrag.
De leerdoelen zijn:
- Je kunt uitleggen wat dementie is.
- Je kunt benoemen in welke drie groepen je dementie kunt indelen met betrekking tot behoeften en uitleggen wat hiermee wordt bedoeld per groep.
- Je kunt uitleggen wat realiteitsoriëntatie (ROB) is.
- Je kunt uitleggen wat belevingsgerichte zorg is.
- Je kunt vertellen wat validation betekend binnen de zorg voor dementerenden.
- Je kunt vertellen wat warme zorg betekend binnen de zorg voor dementerenden.

Thema 2 Hoofdstuk 4.6
Voorbereiding
Huiswerk af hebben van les 1:
Lees in je boek THema 2, hoofdstuk 4.6 over dementie. Maak hiervan een samenvatting m.b.v. de leerdoelen.
In de les
Opdracht 1
- We kijken gezamenlijk een tweetal films over dementie en de belevingsgerichte zorg en hoe dit er uit ziet in de praktijk.
- Na de film verdelen jullie je in groepjes van 4 en praten jullie na over de films. Je bespreekt samen of belevingsgerichte zorg je aanspreekt? En waarom wel of niet? Maak hier korte aantekeningen van. Dit doen we even 5 minuten. Indien je de opdracht thuis maakt, maak dan een kort verslagje over deze vraag.
Onderstaand een film over Naomi Feil, de oprichter van de validation therapie. In dit filmpje laat zij zien hoe zij contact heeft met een dementerende vrouw die in een vergevorderd stadium zit.
Onderstaande film laat zien hoe diverse medewerkers belevingsgerichte zorg uitvoeren in hun werk.
FORUM OPDRACHT
'Zou je iemand met dementie tegen zijn zin in wassen als de persoonlijke hygiëne in het geding komt?'
Schoon en netjes zijn wil iedereen, zou je zeggen. Toch is dat niet waar, zeker niet bij dementie. Om verschillende redenen ontstaan er bij dementie situaties waarin de zorg voor hygiëne verre van vanzelf gaat. Wat doe je als je naaste zich niet meer zelf wast en/of hulp weigert bij het wassen? Ga naar de volgende website en reageer op de forumvraag over dementie dilemma onderaan bij 'reactie'.
- Vertel of je het er mee eens of oneens bent en ook waarom dat zo is.
- Reageer op minstens 1 medestudent door je te verdiepen in de reacties en hierover kritische vragen te stellen/opmerkingen te maken (houdt het netjes).
OPDRACHT 3
Het is je moeilijk voor te stellen wat alzheimer doet met de cliënt zelf, maar ook hoe dit is voor familie leden of een zorgprofessional. Alzheimer Nederland heeft een interactieve film "Alzheimer Experience" gemaakt met in de hoofdrollen 'Ina' en 'Gerhard'. Met de Alzheimer Experience kunnen familieleden en professionals zelf ervaren wat het betekent om dement te zijn. Doel van de Alzheimer Experience is het verkleinen van de begrip- en kenniskloof tussen de 'gezonde' buitenwereld en de belevingswereld van mensen met dementie. Als we mensen met dementie beter leren begrijpen, kunnen we hen beter tegemoet treden en een (veel) betere kwaliteit van leven bieden.
Hoe werkt deze interactieve film?
Tien verschillende scènes uit hun leven kun je bekijken door de ogen van Ina of Gerhard zelf, een familielid of zorgverlener door op hun foto te klikken. Een dokter kun je om toelichting en advies vragen en je kunt ook vragen om schriftelijke toelichting vanuit professionals. Alles met een simpele druk op een knop binnen deze interactieve film.
Ga naar de website (klik op onderstaand plaatje) en start jouw reis door de wereld van Alzheimer:
Als je deze film hebt gekeken willen wij dat je een korte reflectie schrijft over wat je hebt gezien. Beantwoord hiervoor de volgende vragen:
- Wat vond je van deze interactieve film?
- Wat vond je het meest indrukwekkend in deze film?
- Met wie voel je het meeste mee en waarom? De cliënt, de familie of de zorgverlener?
- Wat neem je voor jezelf mee in de toekomst nadat je deze film hebt gekeken?
- Zijn er vragen opgekomen naar aanleiding van deze film?
Lever de uitwerking in in onderstaand mapje. Dan bespreken we in de klas de antwoorden en deze alzheimer experience.
Huiswerk
1. Zie voorbereiding les 3: spijsverteringsstelsel
2. Uitwerken ziektebeeld:
1. Kies één van de volgende vormen van dementie:
- Ziekte van Alzheimer
- Korsakov
- Frontotemporale dementie
- Ziekte van Kreutzfeld Jacob
2. Maak hier een kort werkstukje van. Je mag zelf kiezen hoe je dit maakt: in powerpoint, op een groot papier, in een mindmap. Zorg dat je het kan 'presenteren'. Maak gebruik van minimaal 3 bronnen op internet.
In jouw uitwerking beantwoord je de volgende vragen:
- Vertel in eigen woorden wat deze vorm van dementie is.
- Wat is de oorzaak van deze vorm van dementie?
- Op welke leeftijd komt deze vorm van dementie voor?
- Op welke manier heeft deze ziekte invloed op iemands sociale leven?
- Welke zorgvraag zou iemand met deze ziekte kunnen hebben?
- Van welke bronnen heb je gebruik gemaakt bij het schrijven van dit hoofdstuk (minstens 3 verschillende).
Lever de uitwerking in in onderstaande map
In de volgende les neem jij jouw uitwerking ook mee en wordt deze in groepjes aan elkaar gepresenteerd.
VERDIEPING (optioneel)
Neem een kijkje in het verpleeghuis op een gesloten afdeling dementerenden: